Artykuły

Informacja dla podatników

Zmiany w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zwiększyły koszty egzekwowania przez Urzędy Skarbowe zaległych należności podatkowych, także tych podatków, które pobierają gminy. Jeżeli podatnik ma zaległości wobec gminy i nie zareaguje na otrzymane upomnienie, powinien wiedzieć, że wójt gminy jako organ podatkowy, musi przekazać dalsze postępowanie do Urzędu Skarbowego.

W sytuacji, gdy podatnik zobowiązany do płacenia podatków lokalnych, stanowiących dochód gminy powinien wiedzieć, że przekazanie egzekucji do urzędu skarbowego będzie wiązało się z poniesieniem przez podatnika dodatkowych kosztów. Za samo wszczęcie postępowania egzekucyjnego, czyli przesłanie tytułu wykonawczego, naliczana jest przez Urząd Skarbowy opłata w wysokości 40 zł. Jeżeli następnie zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne, to opłata ulega podwyższeniu do 100,00 zł. Są to opłaty za jeden tytuł wykonawczy, każdy następny tytuł wykonawczy to kolejne 100,00 zł.

Dodatkowo organ egzekucyjny, czyli US, pobiera opłatę egzekucyjną. Maksymalna wysokość opłaty egzekucyjnej wynosi 10 proc. wyegzekwowanej należności pieniężnej. Dłużnik jest zobowiązany również do zwrotu wydatków jakie Urząd Skarbowy poniósł w ramach prowadzonej egzekucji. Wszystkie te opłaty z tytułu prowadzenia postępowania egzekucyjnego są dochodem Urzędu Skarbowego.

Opłaty te uległy znacznemu podwyższeniu i obowiązują od 21 lutego 2021 roku. W niektórych przypadkach koszty te przewyższają o ponad 100 proc. kwotę główną zaległości wobec Gminy. Dlatego też w celu uniknięcia ponoszenia wysokich kosztów egzekucyjnych prosimy wszystkich naszych podatników o terminowe regulowanie płatności wobec Gminy, bez narażania się na dodatkowe opłaty.

Template Design free joomla templates