BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ E-PUAP ceidg
Strona Główna UG telefon Kontakt Lokalizacja Facebook

 

1_0
2_0
3_0
4_0
6_0
7_0

Dzisiaj jest: 14 Lipca 2020    |    Imieniny obchodzą: Stella, Bonawentura, Marcelin
https://gmina.czernichow.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/a_grafiki.inne.slajdyekomobilność-strategia-rozwojugk-is-95.pnglink
https://gmina.czernichow.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/a_grafiki.inne.slajdy-dofinansowaniegk-is-95.pnglink
https://gmina.czernichow.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/a_grafiki.inne.rowerowy-czernichowgk-is-95.jpglink
https://gmina.czernichow.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/baneryreklamowe.PSR2020_grafika_01gk-is-95.pnglink
https://gmina.czernichow.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/info_25052020_1gk-is-95.pnglink
https://gmina.czernichow.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/baneryreklamowe.koronowirus_03gk-is-95.pnglink
https://gmina.czernichow.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/a_grafiki.UPSZLWGCgk-is-95.pnglink
0 1 2 3 4 5 6
Progress bar

Świat ukryty w małej sali

logo dziennik polski 03.03.2012
 Świat ukryty w małej sali.

Gabryś, czteroletni chłopczyk z autyzmem po raz pierwszy zaczął mówić właśnie w tym miejscu w Sali Doświadczania Świata. Świecące bąbelki i pioruny zamknięte w szklanej kuli czynią małe cuda.

Tutaj Oliwka z porażeniem mózgowym mimo niepełnosprawnych rączek zaczęła się radośnie bawić kolorowymi światłowodami. Mała Ewunia z Zespołem Downa potrafiła na długo skupić uwagę, a Wiktoria z rozszczepem kręgosłupa odkrywała drewniane kształty zwierzątek. Tak dzieci z integracyjnego przedszkola w Przegini Duchownej uczą się życia, reagowania na otoczenie, poznają świat.

Sala Doświadczania Świata pobudza zmysły, a to podstawa rozwoju każdego człowieka. To one - zmysły- dostarczają informacji o otaczającym nas świecie, wpływają na proces uczenia się i poznawania. - Pobudzanie tych zmysłów jest niezwykle ważne w przypadku małych dzieci, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych czasem okazuje się zbawienne - mówi Monika Walden-Chmielowska, dyrektorka Przedszkola Integracyjnego w Przegini Duchownej. Dlatego tak bardzo zabiegała o to, by zorganizować w swojej placówce odpowiednie miejsce i kupić urządzenia stymulujące rozwój zmysłów, pozwalające poznawać świat przez patrzenie, słuchanie, dotykanie, wąchanie. Udało się. W czasie ferii w przedszkolu zamontowano te urządzenia. Wcześniej w okresie świąteczno-noworocznym powstała sala, w której dzieci doświadczają świata, tutaj mają świetlną terapię. To pierwsza taka sala w powiecie krakowskim. A dyrekcja i wychowawcy z przedszkola już w pierwszych dniach obserwowali niezwykłe reakcje najmłodszych.

Gabryś zobaczył kolumnę z kolorowymi bąbelkami, oniemiał, potem odkrył magiczną kulę - lampę plazmową i zaczął do niej mówić. Chłopczyk przytula się do szklanego urządzenia, które reaguje na dotyk, wywołuje - całkiem bezpieczne - wyładowania elektryczne. Kula wysyła świetlne promyki, iskry niczym małe pioruny. Dziecko wodzi za nimi wzrokiem, przykłada głowę do urządzenia, obserwuje jak światło porusza się za jego paluszkami. Zaczyna reagować. Mówi. - Gabryś wydawał dźwięki, dla nas niezrozumiałe, ale po swojemu rozmawiał z kulą. To był szok. Czteroletni chłopczyk dotąd nie nawiązywał z nami takich kontaktów. Teraz coś chciał przekazać. Tę reakcję trudno opisać. Skupił się na zabawie prawie 15 minut. Tutaj się otworzył w cudowny sposób, potem zaczął reagować na dzieci. Przeniósł na otoczenie to, czego doznawał w Sali Doświadczania Świata - mówi oczarowana Monika Walden-Chmielowska. -Wcześniej przy labiryntach manipulacyjnych - drewnianych układankach do ćwiczeń manualnych również wydawał dźwięki. Mówił: "cześć". Powtórzył to do mamy, która przyszła po niego do przedszkola. Takie przywitanie synka dało jej niezwykłą radość - uśmiecha się pani dyrektor.

Dotąd Gabryś był wyłączony z tego, co dzieje się dookoła, wycofany. Bawił się sam. Teraz włącza się do zabaw z dziećmi. Mama zobaczyła efekt magicznego świata, zamkniętego w niewielkim pomieszczeniu. - Tę salę zrobiliśmy z wydzielonej części korytarza szkoły - mówi dyrektor Walden-Chmielowska. Wcześniej taką salę widziała w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 3 w Krakowie. Marzyła, żeby swoim niepełnosprawnym podopiecznym też dać takie cuda. - Dzieci na wsi, tak samo jak w mieście powinny mieć szansę doświadczania świata, korzystania z urządzeń, które pomagają im w rozwoju, pomagają walczyć z niepełno-sprawnością, chorobami - mówi szefowa przedszkola i uparcie realizuje marzenia swoje, przedszkolaków i ich rodziców. Przedszkole w Przegini Duchownej powstało dzięki dotacji unijnej. Działa pod hasłem "Kolorowe kredki - kolorowa integracja". Tu obecnie rodzice nie płacą czesnego za swoje pociechy, bo funkcjonowanie przedszkola w dużej mierze pokrywa dotacja europejska. Teraz na zorganizowanie sali i zakup urządzeń pieniądze częściowo dali rodzice, a częściowo pochodziły one z budżetu przedszkolnego. Adaptacja pomieszczeń kosztowała 5 tys. zł, a wyposażenie polisensoryczne czyli kształtki do ćwiczenia sprawności manualnych oraz urządzenia Sali Doświadczania Świata łącznie 18 tys. zł.

Wśród zdrowych dzieci jest kilkoro niepełnosprawnych z autyzmem. Zespołem Downa, porażeniem mózgowym, wodogłowiem, małogłowiem czy rozszczepem kręgosłupa. To z myślą o ich rozwoju pani dyrektor postanowiła uruchomić Salę Doświadczania Świata. Jednak nie liczyła, że efekty będą tak piorunujące.

Oliwka ma cztery latka. Zmaga się z porażeniem mózgowym. Tu w magicznej sali uśmiech nie znika z jej twarzy. Odkrywa niezwykłe efekty świetlne. Choć jej rączki nie są sprawne obejmuje kolumnę ze świecącymi bąbelkami, bierze urządzenia wydające szeleszczące dźwięki, przysłuchuje się, odwraca, znów słucha. Potem chwyta światłowody, zaczyna się nimi bawić. - To ćwiczenia, które wykonuje samodzielnie z radością i śmiechem - patrzy z niedowierzaniem Kamila Majcherczyk, mama Oliwki. - Tutaj nie trzeba jej namawiać do niczego, a zwykle podczas ćwiczeń rehabilitacyjnych buntuje się. Nie chce czegoś wykonać. Sala jest świetnym pomysłem - mama patrzy jak jej dziecko z zainteresowaniem odkrywa kolejne urządzenia. Mała dziewczynka wykrzykuje kolory rybek, które pływają w kolumnach świetlnych.

Ewunia z Zespołem Downa zafascynowała się światłowodami, zaczyna się bawić. Ogląda, dotyka, wycisza się. - Tu samo dziecko wybiera, co go najbardziej interesuje. Samo przez dłuższą chwilę koncentruje się na wybranym urządzeniu. Potem efekty tej zabawy w Sali Doświadczania Świata są przenoszone na zwykłe zajęcia, podczas których nawet dzieci autystyczne potrafią się skupić przez kilkanaście minut. To sukces - cieszy się pani dyrektor.

Wiktoria ma rozszczep kręgosłupa, jeździ na wózku. W sali ze świetlanymi cudami odżywa. Bawiąc się światłowodami czy wiszącymi drewnianymi zwierzątkami ćwiczy rączki. - Wierzymy, że tutaj uda się zsynchronizować u niej pracę mózgu, wzroku, rączek - mówią wychowawcy przedszkolaków.

Wychowawczyni Aleksandra Turska podaje dzieciom kolorowe światłowody, a one w mroku zakładają je sobie na głowę, opasują się nimi i koncentrują uwagę, uczą przewidywania kolorów, rozwijają pamięć wzrokową.

Wychowawcy obserwują również dzieci zdrowe, które fascynuje akwarium z rybkami, świetlne kolumny, kolorowe niebo do stymulacji polisensorycznej i projektor kolorów oraz obrazów. Dzieci wodzą wzrokiem za barwnymi obrazami po ścianie, czasem mają tam dodatkowo wyświetlane bajki. Uczą się w ten sposób wyszukiwania powtarzających się sekwencji, rozwijają kontrolę nad pracą oczu.

Barbara Ciryt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

 

 

Template Design free joomla templates

Äèçàéí ðàçðàáîòàí øàáëîíû Joomla

Nowa strona 2
Zamknij

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...